مقایسه ویژگیهای همزمانی فضا در نگارگری ایرانی و نقاشیهای پیکاسو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده بهداد پنجه زاده
- استاد راهنما -
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هدف پژوهش شناخت ساختار تجسمی نمایش همزمانی فضا در نظام زیبا شناختی نگارگری ایرانی و نقاشیهای پیکاسو در سبک کوبیسم است ، لذا به بررسی جنبه های تشابه و تفاوت مفهوم و ساختار تجسمی همزمانی فضا در هریک پرداخته شده و با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی - تحلیلی ، به بررسی مفهوم فضا و چگونگی نمایش ژَرفا و عمق در این دو نظام پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عناصر مشترکی مانند فضای دو بُعدی ، سطوح متوالی و نفی ژَرفانمایی خطی در نگاره های ایرانی و آثار پیکاسو به طور مشترک ، دیده می شود. همچنین تفاوتهایی هم وجود دارد، ازجمله : درآثار نگارگری فضا ، زمان و مکان ، ذهنی ، تخیلی و فارغ از قیود مادی و محسوس بوده و با عالم مثال پیوند دارد، اما در نقاشی های پیکاسو فضا ، زمان و مکان ، ادراکی و عینی و وابسته به جهان محسوس مادی است ، فضا مکانی ثابت جهت ادغام نمودارهای مختلف اشیاء دریکدیگر در چند زمان مُتوالی، و نمایش همزمان حجم و جسمیت اشیاء بدون سه بُعدنمایی و از طریق مجموعه ای از مکعب های در هم بافته شده در جهان محسوس را نمایش می دهد، ولی نمایش رویدادها و داستانهای روایی گوناگون در نگارگری به موازات یکدیگر و بدون رابطه زمانی و مکانی به طور همزمان در یک تصویر و در فضای مثالی اتفاق افتاده است.
منابع مشابه
متافیزیک مواجهه فضا در تماس نگارگری ایرانی با نقاشی رنسانس
نگارگری ایرانی همواره در گفت وگو با "دیگر" سنتهای بصری (مخصوصا سنتهای شرقی) خود را پویا نشان میداد. اما به نظر میرسد تماس با نقاشی رنسانس برای نگاگری ایرانی(که از اواسط دوره ی صفوی شدت گرفت) بیشتر در حکم "مواجهه" با امری بیگانه بوده است. ریشه ای ترین بخش این مواجهه در برخوردِ دو دریافتِ ناهمساز از مفهوم "فضا" قابل مشاهده است. چرا که مفهوم فضا در نقاشی همبسته ی اصول اساسی بازنمایی است. آنچه در این...
متن کاملمطالعه مفهوم فضا در نگارگری ایرانی
شناخت فضای خیالی موجود در نگارگری ایرانی باتوجه به پیش زمینه های نظری و فکری که موجب ایجاد آثار برجای مانده در این حوزه شده است، صورت پیچیده و نا شناخته ای را در بر دارد که پژو هشهای انجام یافته در این موضوع از منظر هایی خاص و عمدتا به شکل های رویدادنگارانه و تاریخی و یا شاعرانه ودور از تجربیات بصری و یا صرفا به صورت تحلیل هایی بصری، ظهور نموده اند. ضرورت نیاز به پژو هشی فراگیر که از اجماع روش...
15 صفحه اولهمزمانی ساعتها در فضا – زمان عام
Einstein and transport synchronizations of infinitesimally spaced and distant clocks are considered in a general Riemannian space-time. It is shown that infinitesimally spaced clocks can always be synchronized. In general one can not find observers for whom distant clock are Einstein synchronized but transport synchronized observers do always exit. Whenever both procedures are possible, they ...
متن کاملهمزمانی ساعتها در فضا – زمان عام
همزمانی اینشتاینی و انتقالی ساعتهای نزدیک به هم (به فاصله سیستماتیک کوچک) و ساعتهای دور از هم در فضا - زمان ریمانی عام بررسی شده است. ثابت شده است که ساعتهای نزدیک به هم را همواره می توان همزمان کرد. در حالت کلی ناظران دور از هم نمی توان یافت که ساعتهایشان به معنی اینشتاینی همزمان باشد؛ اما همیشه ناظرانی وجود دارند که همزمانی انتقالی در موردشان صادق است. در صورتی که هر دو فرآیند همزمان کردن امک...
متن کاملفردوسی در آیینه نگارگری ایرانی
این مقاله با هدف بررسی جایگاه و شخصیت فردوسی درنگارگری ایرانی تهیه شده است. پرسش اصلی این مقاله این است که فردوسی چه جایگاهی را در هنر ایرانی به خود اختصاص داده است ؟ چه جنبه یا جنبه هایی از شخصیت این شاعر پارسی گوی مورد توجه نگارگران قرار گرفته و چگونه به آن وجوه پرداخته شده است؟ بر این اساس ضمن تدقیق در نگارگری ایرانی، نگاره هایی که شخصیت فردوسی در آنها تصویر شده، انتخاب و تلاش گردید تا ضمن خ...
متن کاملنقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی
اژدها از بن مایه های اساطیری است که در شعر و ادب ایران تجلی بارزی داشته و منجر به ظهور ایده ها و نقوشی ظریف و بی بدیل در نگارگری شده است. مقاله حاضر با بررسی خاستگاه ادبی و اساطیری اژدها و بنیان فکری ایرانیان مبنی بر دو قطبی بودن جهان به دلالت حضور آن در نگاره ها، به عنوان نمادی اهریمنی پرداخته و در صدد پاسخ به این پرسش ها برآمده است که اژدها و جدال با آن در حماسه و عرفان چه جایگاهی داشته و ویژ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023